W neogotyckim kościele p.w. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny podziwiać można pietę, średniowieczne arcydzieło sztuki snycerskiej. Rzeźba umieszczona jest w zamkniętej kratą bocznej kaplicy, na prawo od wejścia głównego od strony ulicy Czarnieckiego. Przedstawia postać Marii, trzymającej w ramionach konwulsyjnie wygięte, umęczone ciało Chrystusa.
Zdaniem historyków sztuki, ostródzka pieta jest najciekawszą średniowieczną rzeźbą drewnianą na obszarze dawnego państwa krzyżackiego. Odnaleziono ją po I wojnie światowej w wiejskim kościele w Gietrzwałdzie i przewieziono do Ostródy.
Nieznane jest nazwisko autora kompozycji. Biorąc jednak pod uwagę cechy kształtowania bryły historycy twierdzą, że rzemiosła uczył się on w warsztatach kamieniarskich, pracujących przy wystroju wieży kaplicznej w Rottweil w latach 1340-50.
Niewielkie wymiary rzeźby i sposób jej opracowania sugerują prywatny, dewocyjny charakter. Dzieło to mogło być wykonane na specjalne zamówienie do rozbudowywanego podówczas zamku krzyżackiego w Ostródzie, jako wyposażenie tamtejszej kaplicy.
Więcej o piecie przeczytać można w monografii Anny Błażejewskiej p.t. „Gotycka rzeźba Marii z ciałem Chrystusa z Ostródy. Plastyczna interpretacja wizji misyjnej”, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2005.