Jeszcze przed oficjalnym ogłoszeniem przez generała Jaruzelskiego stanu wojennego, w nocy z 12 na 13 grudnia 1981 roku, na trasie E-7 w okolicach Ostródy milicjanci zorganizowali „kocioł”, w który wpadali powracający z Gdańska do Warszawy, nieświadomi odbywającego się właśnie wojskowego zamachu stanu, członkowie Komisji Krajowej „Solidarności”. Wśród zatrzymanych znalazł się między innymi profesor Bronisław Geremek.

W wydanej w 1936 roku powieści- reportażu pt. "Na tropach Smętka", Melchior Wańkowicz pisał: Z pola grunwaldzkiego, od kamienia Ulricha von Jungingen, przejeżdżamy tuż na wzgórze pod wsią Frogenau (Frygnowo), z którego Hindenburg prowadził operację tych pamiętnych dni końca sierpnia 1914 r. Krzyż tam stoi i mała ławeczka drewniana. Co rok w rocznicę bitwy przyjeżdżał pod krzyż starszy, cywilny pan i siadał w zadumie na tej ławeczce. Nikt ze świty nie śmiał przerywać rozmyślań feldmarszałka von Hindenburg, Prezydenta Rzeszy Niemieckiej, junkra ziemi wschodniopruskiej. Następną stary pan jechał do karczmy w Ostródzie, w której jadł ongiś Eisbeine (golonka) w czasie decydujących przegrupowań, i zjadał taką samą porcję.

Wieże Bismarcka (niem. Bismarckturm) to powstałe w latach 1869 - 1934 proste budowle w kształcie wieży lub kolumny, sławiące kanclerza Ottona von Bismarcka i wyrażające niemiecką dumę narodową. Jedna z nich do dziś stoi w Ostródzie. Była to pierwsza tego typu budowla w Prusach Wschodnich. Pozostałe trzy wybudowano w Srokowie, Mrągowie i Działdowie.

Na zabawie tanecznej w restauracji „Jutrzenka” (dawny Kühls Hotel przy obecnej ulicy Mickiewicza), nad ranem 28 września 1947 roku, pijany milicjant Zdzisław Drozdek zaczął nagle strzelać seriami ze służbowej pepeszy do bawiących się gości. Na miejscu zabił jedną osobę, a cztery ciężko zranił, z których jedna, po przewiezieniu do szpitala, zmarła jeszcze tego samego dnia.

Jacht żaglowy Omega, zwany przez wodniaków pieszczotliwie „Omką”, jest dzisiaj konstrukcją kultową. Wychowały się na nim pokolenia regatowców i żeglarzy-turystów. Konstruktorem tego sześciometrowego slupa o powierzchni żagli 15 metrów kwadratowych był szkutnik Juliusz Sieradzki. Pierwsze egzemplarze łódki zbudował wspólnie z Leonem Jeneszem, Zbigniewem Szymańskim i Mieczysławem Boczarem w 1942 roku w okupowanej Warszawie, w baraku niedaleko mostu Poniatowskiego. W czasie powstania służyły akowcom do przeprawy przez Wisłę po zaopatrzenie.

Więcej artykułów…

zgoda
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Możesz samodzielnie decydować o tym czy, jakie i przez jakie witryny pliki cookie mogą być zamieszczana na Twoim urządzeniu. Przeczytaj: jak wyłączyć pliki cookie. Szczgółowe informacje na temat wykorzystania plików cookie znajdziesz w Polityce Cookie.