Czy wiesz, że... Ostróda była potentatem w produkcji jachtu Omega?

Ciekawostki
Typography

Jacht żaglowy Omega, zwany przez wodniaków pieszczotliwie „Omką”, jest dzisiaj konstrukcją kultową. Wychowały się na nim pokolenia regatowców i żeglarzy-turystów. Konstruktorem tego sześciometrowego slupa o powierzchni żagli 15 metrów kwadratowych był szkutnik Juliusz Sieradzki. Pierwsze egzemplarze łódki zbudował wspólnie z Leonem Jeneszem, Zbigniewem Szymańskim i Mieczysławem Boczarem w 1942 roku w okupowanej Warszawie, w baraku niedaleko mostu Poniatowskiego. W czasie powstania służyły akowcom do przeprawy przez Wisłę po zaopatrzenie.

 

Po wojnie, na tanich w produkcji Omegach, oparto odbudowę polskiego żeglarstwa. Jacht był łatwy w prowadzeniu, szybki, pakowny i trwały. Ważną cechą było małe zanurzenie łodzi, co pozwalało pływać nią nawet po płytkich wodach. Niebagatelne znaczenie miała też dostępność surowca, czyli listewek sosnowych, z których wykonywano słomkowe poszycie kadłuba. W latach 60. dwudziestego wieku Omega została uznana oficjalnie za klasę narodową.

Produkcję Omeg rozpoczęły w 1952 roku ostródzkie Zakłady Szkutniczo-Drzewne (wcześniejsze Ostródzkie Zakłady Przemysłu Terenowego, późniejsze Ostródzkie Zakłady Okrętowe, następnie Stocznia Północna, obecnie Ostróda Yacht).

Jacht o poszyciu słomki drewnianej, wspartej na drewnianych wręgach produkowany był w Ostródzie do połowy lat 70. ubiegłego wieku. Kiedy zaczęły pojawiać się głosy o przestarzałości konstrukcji Omegi, krytykowanej zwłaszcza za zbyt dużą masę i „mokry” pokład, w 1974 ruszyła produkcja jej lżejszej wersji laminatowej, oficjalnie nazwanej „Ostróda-Omega’74”. Nowa łódź miała kadłub z laminatu poliestrowo-szklanego, sklejkowy pokład oraz drewniane maszt i bom foka. Niestety, wskutek niedopracowania technologii, pierwsze egzemplarze okazały się nietrwałe. Błędem było wlaminowanie w kadłub drewnianych wręg i podłużnic.

Modyfikacji dokonano w 1978 roku. Nowa Omega Ostróda (taka był jej oficjalna nazwa) miała już laminowany pokład, a także aluminiowe maszt i bom. Ale i ten model nie spełnił pokładanych w nim nadziei. Jacht o grubościennych i ciężkich profilach, który z założenia miał ważyć 300 kilogramów, nierzadko ważył pół tony i więcej. Dlatego nadal popularne były produkowane w małych warsztatach Omegi drewniane. W tym samym czasie, wraz ze wzrostem popularności jachtów kabinowych, nastąpił spadek popularności Omeg jako łódki do turystyki

W Ostródzie produkowano Omegę nieprzerwanie przez 48 lat, aż do roku 2000. W tym czasie stocznię opuściło około 5 tysięcy sztuk łodzi. To światowy rekord.

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS
zgoda
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Możesz samodzielnie decydować o tym czy, jakie i przez jakie witryny pliki cookie mogą być zamieszczana na Twoim urządzeniu. Przeczytaj: jak wyłączyć pliki cookie. Szczgółowe informacje na temat wykorzystania plików cookie znajdziesz w Polityce Cookie.